Η ιστορία του με δυο λόγια
Το ολοήμερο ξεκίνησε με νόμο το 1997.Στην επιτροπή που είχε συσταθεί ανατέθηκε η ευθύνη της ίδρυσης και επιστημονικής καθοδήγησης των Ολοήμερων Σχολείων. Παρά τις δυσκολίες τέθηκαν σε λειτουργία το σχολικό έτος 1999-2000 τα πρώτα 28 Πιλοτικά Ολοήμερα Σχολεία. Μετέπειτα, η εφαρμογή του ολοήμερου προγράμματος επεκτάθηκε σ΄ όλη την επικράτεια.
Γιατί «γεννήθηκε»;
Μέσα από αδρές γραμμές πιστεύω είναι δυνατή η ανάδειξη της παιδαγωγικής αλλά και της κοινωνικής αναγκαιότητας που δημιούργησε τη μετεξέλιξη του Δημοτικού Σχολείου.
Η ελληνική κοινωνία δε θα μπορούσε ν΄ αποτελέσει εξαίρεση και να μείνει έξω απ΄ αυτό που λέμε παγκοσμιοποίηση και τις επιπτώσεις της. Με την είσοδο στην τρίτη χιλιετία και στη μεταβιομηχανική εποχή η παιδεία είναι διαφορετική από εκείνη που γνωρίσαμε τον 20ό αιώνα. Από το σχολείο που σχεδόν ως αποκλειστικό σκοπό του είχε τη μετάδοση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων (γλώσσα, μαθηματικά, ιστορία, γεωγραφία κλπ.) οδηγούμαστε σιγά- σιγά στο σχολείο που παράγει και επεξεργάζεται πολιτισμό (αθλητισμός, μουσική, θεατρική αγωγή, χορός) και προσπαθεί να διαμορφώσει το νέο πολίτη που να διατηρεί μια πιο υγιή στάση απέναντι στον άνθρωπο και στην κοινωνία.
Παλιότερα , το σχολείο αποτελούσε ,σχεδόν , τη μοναδική πηγή γνώσεων. Όλοι πλέον έχουν τη δυνατότητα ν΄ αντλήσουν πληροφορίες μέσα από πολλά δίκτυα και πηγές. Το διαδίκτυο είναι το μέσο δια του οποίου μπορεί ο καθένας να οδηγηθεί σε δεδομένα και πληροφορίες επί παντός του επιστητού. Ήταν αδήριτη ανάγκη οι νέες τεχνολογίες και η κοινωνία της γνώσης στη σύγχρονη διαμορφωμένη πραγματικότητα να διασυνδεθούν με το σχολείο και να αξιοποιηθούν προς όφελος των μαθητών.
Επιπλέον, η ελληνική οικογένεια με τα δικά της ιδιαίτερα -μέχρι πρότινος- παραδοσιακά χαρακτηριστικά άλλαξε . Από «διευρυμένη» και πολυπληθής διαμορφώνεται σε « πυρηνική». Η γυναίκα τα τελευταία είκοσι τουλάχιστον χρόνια απουσιάζει από το σπίτι όλο και περισσότερο. Ακόμη και αυτός ο παράγοντας επέβαλε την αναθεώρηση του ρόλου του σχολείου. Όφειλε , λοιπόν , να επεκτείνει την παιδαγωγική του δράση τις ώρες που απουσιάζουν οι γονείς από το σπίτι με τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος μορφωτικού αφενός, αλλά χωρίς να περιορίζει τον αυθορμητισμό των παιδιών και να επιφέρει τη σχολειοποίηση του ελεύθερου χρόνου του.
Το ολοήμερο ήρθε ν΄ απαντήσει ,λοιπόν, στις σύγχρονες κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες. Η επιτυχία της εφαρμογής του ολοήμερου προγράμματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και επειδή οι όροι και οι προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του δεν είναι πάντα αυτονόητοι ιδιαίτερα σ΄αυτή τη χρονική συγκυρία, ευχής έργο είναι να στηρίξουμε το Ολοήμερο Σχολείο με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας.
Ο δάσκαλος του ολοήμερου
Αζάς Χρήστος